Integracja Sensoryczna
Terapia SI – co to takiego?
Metoda integracji sensorycznej to rodzaj „naukowej zabawy’’ podczas której terapeuta integracji sensorycznej stymuluje zmysły dziecka (wzrok, słuch, dotyk, smak, węch, zmysł przedsionkowo-proprioceptywny) oraz poprawia jakość funkcjonowania motoryki dużej i małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej. Celem takiego działania jest wyhamowywanie nadmiernych reakcji na bodźce obecnych przy nadwrażliwościach, albo dostarczanie odpowiednio silnej stymulacji przy podwrażliwościach sensorycznych.
Co może być wskazaniem do diagnozy SI?
Jeśli Twoje dziecko:
Drażni ubranie, niektóre materiały, metki, ma problem z ubieraniem się
Je tylko wybrane rzeczy,nie toleruje pewnych konsystencji
Nie lubi czesania, strzyżenia, mycia głowy
Nie reaguje na ból
Nie toleruje przytulania, dotyku
Ma trudności ze zrozumieniem poleceń
Ma problemy z koncentracją
Nie może się nauczyć jeździć na rowerze. Traci równowagę.
Ma trudności z pisaniem, rysowaniem, wycinaniem
Często się potyka i chodzi na palcach
Jest nadwrażliwe na dźwięki
Ma zaburzenia mowy
Ma zmienne nastroje, często płacze
Na czym polega terapia SI?
Poprzez huśtanie się w hamakach, balansowanie, zabawy z piłką układ nerwowy i mózg dziecka uczy się właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne i integracji wrażeń płynących z różnych zmysłów. Jeżeli terapia prowadzona jest przez certyfikowanego terapeutę i opiera się na rzetelnej diagnozie, po kilku miesiącach powinny być widoczne pozytywne efekty – poprawie ulega sprawność fizyczna dziecka, jego funkcjonowanie emocjonalne, a także koncentracja, funkcje wzrokowe i słuchowe.
Zasady diagnostyki i prowadzonej terapii SI w OREW
Pełna diagnostyka z zakresu SI dziecka realizowana jest na trzech wizytach. Obejmuje:
- wywiad z rodzicami dziecka,
- wypełnienia Kwestionariusza Sensomotorycznego przez rodziców,
- obserwację kliniczną dziecka,
- badania testowe Południowokalifornijskimi Testami Integracji Sensorycznej,
- obserwację zachowania dziecka podczas badania i reakcji na stymulację sensoryczną.
Terapia zwykle odbywa się 1 lub 2 razy w tygodniu, w zależności od stopnia nasilenia deficytów.
Zajęcia trwają 30-60 minut.