Istotą takiej sali jest umożliwienie dziecku kontaktu z różnymi zjawiskami i doznaniami za pomocą wszystkich zmysłów. Jest to forma poznawania otaczającej rzeczywistości, które składa się z dźwięków, zapachów, faktur i kolorów, jakich dostarcza wyposażenie sali doświadczania świata.
Sala doświadczania świata służy do stymulacji układu nerwowego oraz dostarczania mu bodźców, które pozytywnie płyną na koncentrację, pamięć i aktywność fizyczną dziecka. Ponieważ jest ona przeznaczona do terapii różnych zaburzeń takich jak autyzm, zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce i choroby psychiczne, a u dorosłych także demencja wyposażenie sali doświadczania świata jest dostosowywane do potrzeb konkretnej grupy użytkowników.
Mogą się w niej znaleźć zabawki, przedmioty czy gry, które służą jako pomoce edukacyjne, a także przedmioty do rehabilitacji czy pobudzania zmysłowego. Zależnie od wyposażenia można w niej pobudzać każdy ze zmysłów, a także stosować stymulację przedsionkową. Ta ostatnia odpowiada między innymi za kontrolę własnego ciała oraz aktywność.
- LAMPKI W PUDEŁKU
Zwykłe lampki ledowe lub lampki choinkowe należy przykleić od środka do dużego pudełka, można również położyć je na namiocie plażowym. Najlepiej sprawdza się to wieczorem lub w zaciemnionych pomieszczeniach. - BALONY NA WIESZAKU
Balony są lekkie, będą się delikatnie poruszać. Można zawiesić je na zwykłym wieszaku, przykleić do sufitu lub nad drzwi tak, żeby były dobrze widoczne dla dziecka. - ŚWIECĄCE RYBKI
Zawieszamy cienki materiał nad łóżkiem na nim kładziemy wycięte z grubego papieru kształty np. rybki i podświetlamy je latarką w przyciemnionym pomieszczeniu. - TAŃCZĄCE WSTĄŻKI
Do kółka hula hop lub innego kółka przywiązujemy kolorowe wstążki lub paski z kolorowej bibuły i zawieszamy je tak by dziecko je widziało. - MALOWANIE NA PIASKU
Dobrym pomysłem jest nasypanie piasku do przeźroczystego pudełka, ośrodka można włożyć małe lampki. Malujemy po piasku i namalowane ślady ś wtedy lepiej widoczne.
Artykuł stworzony w ramach zajęć instruktażu dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zajęcia realizowane są w ramach projektu “„Odkryj z nami potencjał – zdobądź swoją przyszłość” współfinansowanego ze środków PFRON