Do najpopularniejszych ćwiczeń rozwijających precyzję rąk i koordynację wzrokowo- ruchową dziecka należą:
- podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała (wszelkie zabawy ruchowe, zwłaszcza te koordynujące pracę wielu grup mięśni, np. gra w piłkę, jazda na rowerze, pływanie, ćwiczenia ze skakanką),
- ćwiczenia na równoważni,
- rzucanie do celu (piłeczek, kulek papierowych itp.),
- zabawy z piłką, z balonem, woreczkami – rzucanie, odbijanie, łapanie, podnoszenie,
- ubieranie się, rozbieranie,
- naśladowanie ruchów, mimiki innych osób (zabawa w „lustro”),
- gry i zabawy zręcznościowe,
- wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole, naśladowanie gry na fortepianie jedną ręką i obiema rękami, odtwarzanie rytmu padającego deszczu,
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki w tekturkach (wyszywanki),
- wycinanie (cięcie papieru po narysowanej linii prostej, falistej, a następnie bez narysowanych linii; wycinanie prostych przedmiotów, figur geometrycznych)
- wydzieranki, wycinanki, wyklejanki,
- lepienie z plasteliny, modeliny, gliny, masy solnej,
- zabawy konstrukcyjne, budowanie z klocków, majsterkowanie,
- kreślenie linii, łuków, kół, szlaczków – w powietrzu, na papierze, tablicy, w piasku, na dywanie, po gęstej warstwie kleju (kredką, ołówkiem, kredą, palcem, pędzlem, pisakami, piórkiem, kłębkiem waty, patyczkiem, dłonią),
- rysowanie „leniwych ósemek” w powietrzu i na kartce
- rysowanie w powietrzu i na dużych powierzchniach, np. arkuszach szarego papieru (jedną ręką i oburącz, np. motyla, choinkę),
- zamalowywanie dużych powierzchni – pędzlem, dłonią, kredą, gąbką,
- malowanie palcami,
- obrysowywanie szablonów figur,
- kopiowanie przez kalkę,
- rysowanie po śladzie liniowym, kropkowym,
- pogrubianie konturów rysunków,
- pisanie po śladzie,
- odwzorowywanie graficzne szlaczków, ornamentów, wzorów z pojedynczych elementów złożonych ze znaków (linie proste, faliste, kropki), figur geometrycznych czy symboli,
- zamalowywanie małych powierzchni, malowanie w obrębie konturów, kolorowanie obrazków,
- rysowanie linii wewnątrz labiryntów, także wodzenie palcem po liniach labiryntu,
- rysowanie pod dyktando, inaczej dyktando graficzne – na papierze kratkowym dziecko robi punkt i dalej rysuje pod dyktando, tj. wg poleceń dorosłego, np. dwie kratki w dół, trzy kratki w prawo, jedna w lewo,
- rysowanie linii poprzez łączenie punktów, np. dyktanda (krzyżówki) graficzne – łączenie punktów
- układanie kompozycji wg wzoru
Artykuł stworzony w ramach zajęć instruktażu dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zajęcia realizowane są w ramach projektu “Odkryj z nami potencjał – zdobądź swoją przyszłość” współfinansowanego ze środków PFRON