Na co wpływają ćwiczenia percepcji wzrokowej? Jakie odgrywają role w rozwoju dziecka. Zabawy czy nauka skierowana na ćwiczenia percepcji wzrokowej pomagają doskonalić głównie:

  • spostrzegawczość,
  • pamięć wzrokową,
  • uwagę,
  • analizę i syntezę wzrokową,
  • koordynację wzrokowo-ruchową,
  • motorykę oka.

Ćwiczenia na materiale konkretnym (obrazkowym):

  • Wyszukiwanie różnic w obrazkach.
  • Dobieranie par identycznych obrazków.
  • Wskazywanie czego brakuje na obrazku.
  • Rozpoznawanie obrazków opisywanych słownie.
  • Dobieranie postaci do ich cieni albo konturów.
  • Porządkowanie historyjek obrazkowych.
  • Nazywanie czynności przedstawionych na rysunkach, opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazkach.
  • Dobieranie części obrazka do całości (uzupełnianki obrazkowe).
  • Układanie obrazków z części (układanki  płaskie  i  klockowe), układanie puzzli lub ilustracji po uprzednim ich przecięciu.
  • Układanie obrazków według instrukcji słownej (po lewej,  po prawej,  na górze,  na  dole,  za, przed).
  • Układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane (różne obrazki, długie i krótkie  ekspozycje).
  • Segregowanie obrazków wg tematu – kategoryzowanie.

Ćwiczenia na materiale geometrycznym:

  • Różnicowanie figur geometrycznych pod względem m.in. koloru, kształtu, wielkości.
  • Dobieranie par jednakowych figur geometrycznych.
  • Układanie figur geometrycznych z części.
  • Układanie figur geometrycznych według podanego wzoru.
  • Dobieranie części figury geometrycznej do całości.
  • Obrysowywanie prostych figur geometrycznych.
  • Dorysowywanie brakujących części figury geometrycznej.
  • Rysowanie kompozycji geometrycznych według wzoru.

Ćwiczenia na materiale literowym:

  • Segregowanie liter – np. z rozsypanych liter wybieramy wszystkie litery „k”.
  • Wyszukiwanie danej litery w tekście.
  • Wyodrębnianie sylab w wyrazach.
  • Wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter – bez czytania, na podstawie identyfikacji wzrokowej (w tym przypadku dobrze sprawdzają się domina literowe, klocki i rozsypanki literowe).

Inne ćwiczenia mające na celu usprawnianie percepcji wzrokowej (w tym koordynacji wzrokowo-ruchowej)

Praca z tekstem:

  • Wyznaczanie granic wyrazów w tekście napisanym bez przerw, wstawienie znaków interpunkcyjnych w odpowiednich miejscach.
  • Usuwanie z tekstu wyrazów, które są niepotrzebne.
  • Czytanie tekstu napisanego różną czcionką.
  • Wyszukiwanie różnic w słowach.
  • Wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych.
  • Dopasowywanie słów do wzorca graficznego, czyli przyporządkowywanie wyrazów do zaprezentowanego obrazka.
  • Wyszukiwanie innych słów, które ukryły się w wyrazach.
  • Wyszukiwanie w tekście określonych liter lub sylab.
  • Zapoznanie się z wyrazami, a następnie wyszukiwanie ich w tekście – dziecko otrzymuje na małych kartonikach wyrazy, zapoznaje się z nimi, a następnie odszukuje je w podanym tekście (zaczynamy od wyrazów jednosylabowych, kolejno przechodzimy do dwusylabowych, itd.).
  • Rozsypanki wyrazowe – dziecko otrzymuje wzór zadania i na kartonikach pojedyncze wyrazy. Jego zadaniem jest poprawne ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej.

Pamięć:

  • Rysowanie z pamięci.
  • Odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków.
  • Odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur geometrycznych).

Rysowanie:

  • Uzupełnianie niedokończonych rysunków (dorysowywanie brakujących elementów).
  • Rysowanie kompozycji za pomocą szablonów rysunkowych.
  • Rysowanie konturów wg podanego wzoru – dziecko otrzymuje rysunek o słabo zaznaczonym konturze i jego zadaniem jest pogrubienie istniejącego konturu.
  • Dyktanda graficzne – kreślenie kształtów graficznych powstałych za pomocą kreski łączącej wyznaczone uprzednio punkty.
  • Wypełnianie konturów – pokrywanie płaszczyzny farbą, kredką.
  • Przerysowywanie przez kalkę techniczną.
  • Rysowanie pod dyktando.

Zabawy:

  • Zabawy typu: “Kto zmienił miejsce?”, “Co tu się zmieniło?”, “Do czego to pasuje?”.
  • Zabawa z klockami – budowanie według wzoru kompozycji z klocków.
  • Wszelkiego typu labirynty.
  • Różnego rodzaju układanki – puzzle, kolorowe figury geometryczne.
  • Gry edukacyjne – typu memory, “Dobble”, gra w scrabble, domino obrazkowe, literowe lub sylabowe, itp.

Ośrodek Rehabilitacyjno Edukacyjno Wychowawczy Profi-Med realizuje projekt dofinansowany ze środków PFRON pt. „ODKRYJ Z NAMI POTENCJAŁ – ZDOBĄDŹ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ”.

Okres realizacji projektu: 01.05.2022 r. – 31.03.2025 r.