Na co wpływają ćwiczenia percepcji wzrokowej? Jakie odgrywają role w rozwoju dziecka. Zabawy czy nauka skierowana na ćwiczenia percepcji wzrokowej pomagają doskonalić głównie:
- spostrzegawczość,
- pamięć wzrokową,
- uwagę,
- analizę i syntezę wzrokową,
- koordynację wzrokowo-ruchową,
- motorykę oka.
Ćwiczenia na materiale konkretnym (obrazkowym):
- Wyszukiwanie różnic w obrazkach.
- Dobieranie par identycznych obrazków.
- Wskazywanie czego brakuje na obrazku.
- Rozpoznawanie obrazków opisywanych słownie.
- Dobieranie postaci do ich cieni albo konturów.
- Porządkowanie historyjek obrazkowych.
- Nazywanie czynności przedstawionych na rysunkach, opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazkach.
- Dobieranie części obrazka do całości (uzupełnianki obrazkowe).
- Układanie obrazków z części (układanki płaskie i klockowe), układanie puzzli lub ilustracji po uprzednim ich przecięciu.
- Układanie obrazków według instrukcji słownej (po lewej, po prawej, na górze, na dole, za, przed).
- Układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane (różne obrazki, długie i krótkie ekspozycje).
- Segregowanie obrazków wg tematu – kategoryzowanie.
Ćwiczenia na materiale geometrycznym:
- Różnicowanie figur geometrycznych pod względem m.in. koloru, kształtu, wielkości.
- Dobieranie par jednakowych figur geometrycznych.
- Układanie figur geometrycznych z części.
- Układanie figur geometrycznych według podanego wzoru.
- Dobieranie części figury geometrycznej do całości.
- Obrysowywanie prostych figur geometrycznych.
- Dorysowywanie brakujących części figury geometrycznej.
- Rysowanie kompozycji geometrycznych według wzoru.
Ćwiczenia na materiale literowym:
- Segregowanie liter – np. z rozsypanych liter wybieramy wszystkie litery „k”.
- Wyszukiwanie danej litery w tekście.
- Wyodrębnianie sylab w wyrazach.
- Wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter – bez czytania, na podstawie identyfikacji wzrokowej (w tym przypadku dobrze sprawdzają się domina literowe, klocki i rozsypanki literowe).
Inne ćwiczenia mające na celu usprawnianie percepcji wzrokowej (w tym koordynacji wzrokowo-ruchowej)
Praca z tekstem:
- Wyznaczanie granic wyrazów w tekście napisanym bez przerw, wstawienie znaków interpunkcyjnych w odpowiednich miejscach.
- Usuwanie z tekstu wyrazów, które są niepotrzebne.
- Czytanie tekstu napisanego różną czcionką.
- Wyszukiwanie różnic w słowach.
- Wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych.
- Dopasowywanie słów do wzorca graficznego, czyli przyporządkowywanie wyrazów do zaprezentowanego obrazka.
- Wyszukiwanie innych słów, które ukryły się w wyrazach.
- Wyszukiwanie w tekście określonych liter lub sylab.
- Zapoznanie się z wyrazami, a następnie wyszukiwanie ich w tekście – dziecko otrzymuje na małych kartonikach wyrazy, zapoznaje się z nimi, a następnie odszukuje je w podanym tekście (zaczynamy od wyrazów jednosylabowych, kolejno przechodzimy do dwusylabowych, itd.).
- Rozsypanki wyrazowe – dziecko otrzymuje wzór zadania i na kartonikach pojedyncze wyrazy. Jego zadaniem jest poprawne ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej.
Pamięć:
- Rysowanie z pamięci.
- Odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków.
- Odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur geometrycznych).
Rysowanie:
- Uzupełnianie niedokończonych rysunków (dorysowywanie brakujących elementów).
- Rysowanie kompozycji za pomocą szablonów rysunkowych.
- Rysowanie konturów wg podanego wzoru – dziecko otrzymuje rysunek o słabo zaznaczonym konturze i jego zadaniem jest pogrubienie istniejącego konturu.
- Dyktanda graficzne – kreślenie kształtów graficznych powstałych za pomocą kreski łączącej wyznaczone uprzednio punkty.
- Wypełnianie konturów – pokrywanie płaszczyzny farbą, kredką.
- Przerysowywanie przez kalkę techniczną.
- Rysowanie pod dyktando.
Zabawy:
- Zabawy typu: “Kto zmienił miejsce?”, “Co tu się zmieniło?”, “Do czego to pasuje?”.
- Zabawa z klockami – budowanie według wzoru kompozycji z klocków.
- Wszelkiego typu labirynty.
- Różnego rodzaju układanki – puzzle, kolorowe figury geometryczne.
- Gry edukacyjne – typu memory, “Dobble”, gra w scrabble, domino obrazkowe, literowe lub sylabowe, itp.
Ośrodek Rehabilitacyjno Edukacyjno Wychowawczy Profi-Med realizuje projekt dofinansowany ze środków PFRON pt. „ODKRYJ Z NAMI POTENCJAŁ – ZDOBĄDŹ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ”.
Okres realizacji projektu: 01.05.2022 r. – 31.03.2025 r.