Percepcja wzrokowa nie jest równoznaczna z samym faktem widzenia. Percepcją wzrokową określa się zdolność do odbierania i odróżniania od siebie bodźców wzrokowych, które stale są obecne w polu widzenia ludzkiego oka. Mowa tu między innymi o umiejętności spostrzegania kształtu, barwy, odległości czy jasności. Każdy taki bodziec jest poddawany interpretacji przez mózg i zapamiętywany jako doświadczenie.
Stymulacja wzroku dziecka między 7 a 10 m.ż:
- kolorowe zabawki, które można wprawić w ruch,
- kolorowe zabawki wydające dźwięki,
- zabawki, które można zamykać i otwierać,
- zabawki z otworami, w które wrzuca się mniejsze przedmioty.
Stymulacja wzroku dziecka od 12 m.ż.:
- szukanie takich samych przedmiotów,
- oglądanie książeczek i obrazków,
- przewracanie kartek w książeczkach,
- zabawy koordynujące ruchy oczu i rąk, np. wrzucanie przedmiotów do odpowiednich pudełek,
- zabawy kategoryzujące (jedzenie, ubrania, zwierzęta itd.),
- układanie puzzli (2 kawałki),
- układanie prostych historyjek obrazkowych,
- układanie według wzoru.
Artykuł stworzony w ramach zajęć instruktażu dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zajęcia realizowane są w ramach projektu “„Odkryj z nami potencjał – zdobądź swoją przyszłość” współfinansowanego ze środków PFRON.