Percepcja wzrokowa nie jest równoznaczna z samym faktem widzenia. Percepcją wzrokową określa się zdolność do odbierania i odróżniania od siebie bodźców wzrokowych, które stale są obecne w polu widzenia ludzkiego oka. Mowa tu między innymi o umiejętności spostrzegania kształtu, barwy, odległości czy jasności. Każdy taki bodziec jest poddawany interpretacji przez mózg i zapamiętywany jako doświadczenie.

Stymulacja wzroku dziecka między 7 a 10 m.ż:

  • kolorowe zabawki, które można wprawić w ruch,
  • kolorowe zabawki wydające dźwięki,
  • zabawki, które można zamykać i otwierać,
  • zabawki z otworami, w które wrzuca się mniejsze przedmioty.

Stymulacja wzroku dziecka od 12 m.ż.:

  •  szukanie takich samych przedmiotów,
  • oglądanie książeczek i obrazków,
  • przewracanie kartek w książeczkach,
  • zabawy koordynujące ruchy oczu i rąk, np. wrzucanie przedmiotów do odpowiednich pudełek,
  • zabawy kategoryzujące (jedzenie, ubrania, zwierzęta itd.),
  • układanie puzzli (2 kawałki),
  • układanie prostych historyjek obrazkowych,
  • układanie według wzoru.

Artykuł stworzony w ramach zajęć instruktażu dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zajęcia realizowane są w ramach projektu “„Odkryj z nami potencjał – zdobądź swoją przyszłość” współfinansowanego ze środków PFRON.